12 липня 2014
На головну Що нового? Карта порталу Робота в Україні
Веб-сайти РегЦЗ
Пошук
по цьому порталу
по мережі сайтів
Розширений пошук
Логін
Пароль
Увійти  









Головна » Прес-центр » Новини

Додаток 1
 
17.02.2009 версія для друку
Додаток 1

Щодо виплати допомоги по безробіттю звільненим за пунктом 1 статті 36 Кодексу законів про працю України «За згодою сторін»

 

До прийняття Закону України «Про внесення змін до деяких законів України щодо зменшення впливу світової фінансової кризи на сферу зайнятості населення» особам, які звільнилися за згодою сторін, допомога по безробіттю виплачувалася з 8-го дня після реєстрації в центрі зайнятості. Виплата допомоги по безробіттю розпочиналася з 91-го дня для застрахованих осіб, звільнених за власним бажанням без поважних причин.

В умовах значного погіршення фінансово-економічного стану підприємств внаслідок кризи, роботодавці, пристосовуючись до нових умов, оптимізують чисельність працівників та масово їх звільнюють. При цьому переважна більшість роботодавців вдається до порушення трудових прав працівників саме при їх звільненні.

Так, внаслідок загального економічного спаду основною причиною звільнення працівників об'єктивно є скорочення штату або реорганізація через зменшення обсягів виробництва, звуження обсягів продажу тощо. Але, відповідно до чинного трудового законодавства, у такому разі роботодавець має розпочати тривалу процедуру, яка забезпечує захист трудових прав громадян та їхній соціальний захист. Це попередження про майбутнє вивільнення не пізніше, ніж за 2 місяці до вивільнення, самого працівника та державної служби зайнятості, що дає працівнику можливість мати час на пошуки наступної роботи. Крім того, роботодавець повинен запропонувати працівникові, якщо це можливо, іншу роботу на цьому ж підприємстві, а в разі фактичного вивільнення –виплатити працівнику вихідну допомогу в розмірі, не меншому від середнього місячного заробітку.

Щоб уникнути проведення таких заходів і не виплачувати вихідну допомогу, роботодавці практично вводять в оману своїх працівників –називають причиною звільнення скорочення чисельності, а вимагають від працівників написати заяву про звільнення «за згодою сторін».

Проте насправді розірвання трудового договору за згодою сторін не можна вважати втратою роботи з незалежних від застрахованих осіб обставин, оскільки в даному випадку існує волевиявлення особи щодо припинення трудових відносин. Згода особи на таке звільнення не має обставин, які змушують працівника припиняти трудові відносини, як, наприклад, розірвання трудового договору за ініціативою працівника у зв'язку з неможливістю виконувати трудову функцію через стан здоров'я тощо.

Звільнення роботодавцем працівників «за згодою сторін» дуже часто відбувається на другий день після підписання працівником заяви. Тобто роботодавці ставлять працівника «перед фактом», позбавляючи його можливості розпочати пошуки роботи ще до звільнення. Крім того, до прийняття антикризового закону аргументом для працівників щодо переваги звільнення за цією причиною було те, що вони матимуть право на допомогу по безробіттю на таких самих умовах, як і працівники, звільнені за скороченням штату (тобто згідно з пунктом 1 статті 40 Кодексу законів про працю України).

Навіть у кризові 1990-ті роки чисельність працівників, вивільнених за скороченням штату, які реєструвалися у службі зайнятості, складала до 30% загальної чисельності зареєстрованих. А вже у IV кварталі 2008 року таких осіб було лише 2% проти 51,3% звільнених за згодою сторін.

Таким чином, вилучення з переліку причин втрати роботи з незалежних від застрахованої особи обставин припинення трудового договору відповідно до пункту 1 статті 36 КЗпП є своєчасним та забезпечуватиме посилення відповідальності роботодавця за дотриманням трудового законодавства, стимулюватиме роботодавців до забезпечення закріплених у Кодексі законів про працю України гарантій працівникам, які підлягають вивільненню.

Оскільки звільнення за згодою сторін за своєю правовою природою передбачає виявлення працівником свого бажання припинити трудові відносини і є схожим до звільнення за власним бажанням, антикризовим законом забезпечено усунення дискримінації між порядком отримання допомоги по безробіттю особами, звільненими з останнього місця роботи за власним бажанням та за згодою сторін. Цією законодавчою нормою також посилено відповідальність особи за настання у неї страхового випадку (безробіття) внаслідок її умисних дій.

Одним із завдань прийняття антикризового закону було запобігання зловживанням при одержанні допомоги по безробіттю. Проте навіть внесення таких змін не дозволило уникнути всіх зловживань у цій сфері. Так, особи, які звільнилися після набрання чинності антикризовим законом, з метою отримання допомоги по безробіттю з 8-го дня укладають строкові трудові договори, наприклад на 2 робочі дні, і звільняються за п.2. ст. 36 КЗПП України – у зв'язку із закінченням строку дії договору.

Отже, працівники мають право і повинні наполягати, у разі змін в організації виробництва і праці на підприємстві, де вони працюють, на звільненні саме за пунктом 1 статті 40 Кодексу законів про працю України. У разі незаконного звільнення вони можуть захистити свої права в суді.

 

Новини з Веб-сайтів РегЦЗ
11.07.2014
Інформуємо переселенців про їх права
У Хмельницькому МЦЗ відбувся семінар з правових питань для 16 переселенців, які наразі мешкають у місті Хмельницькому (Хмельницький ОЦЗ)
далi »
11.07.2014
Новий партнерський проект в дії!
Запрошуємо старшокласників долучитися до участі у конкурсі "Вчителю мій" (Херсонський ОЦЗ)
далi »
11.07.2014
Виїзна акція для приїжджих із зони АТО
Фахівці Лозівського міськрайонного центру зайнятості провели інформаційно-роз'яснювальний захід з використанням мобільного центру зайнятості для переселенців із районів проведення АТО, які тимчасово проживають у с. Панютине (Харківський ОЦЗ)
далi »
11.07.2014
Цьогоріч 6 теребовлянців у віці за 45 років отримали ваучер
Протягом січня-червня 2014 року фахівці Теребовлянського районного центру зайнятості провели 29 заходів, в яких взяли участь 217 осіб віком старше 45 років (Тернопільський ОЦЗ)
далi »
11.07.2014
Спільними зусиллями долаємо біду
9 липня фахівці Решетилівського районного центру зайнятості провели зустріч, на якій розповіли переселенцям про види послуг та соціальної допомоги, яку надає державна служба зайнятості (Полтавський ОЦЗ)
далi »
11.07.2014
Інформаційна допомога: своєчасно і якісно
Для оперативного інформування осіб, які прибувають до міста Одеси з тимчасово окупованої території та районів проведення антитерористичної операції, спеціалісти Одеської служби зайнятості надають ефективні послуги з питань працевлаштування (Одеський ОЦЗ)
далi »
11.07.2014
Дієва допомога: вакансій із наданням житла
9 липня в Одеському міському центрі зайнятості проведено міні-ярмарок вакансій для громадян, які переселяються з тимчасово окупованої території та районів проведення антитерористичної операції (Одеський ОЦЗ)
далi »
11.07.2014
Отримали "сертифікат" компетентності
В Центральному, Заводському та Жовтневому районних центрах зайнятості представники ТзОВ "Територія бізнесу" та "Вектор успіху" провели цикл семінарів-тренінгів для роботодавців (Миколаївський ОЦЗ)
далi »
11.07.2014
Проблеми працевлаштування неповнолітніх - вирішувати разом
У Трускавецькому міському центрі зайнятості відбувся семінар за участю працедавців, які обговорили питання забезпечення гарантій зайнятості неповнолітніх, дітей-сиріт і позбавлених батьківського піклування (Львівський ОЦЗ)
далi »
11.07.2014
Вирішуємо питання працевлаштування безробітних
У Бородянському районному центрі зайнятості відбувся День відкритих дверей (Київський ОЦЗ)
далi »
11.07.2014
Крок у професійне майбутнє
Спеціалісти Приморського районного центру зайнятості спільно з Приморським районним центром соціальних служб для сім'ї дітей та молоді проводять профорієнтаційну роботу серед дітей, які відпочивають та оздоровлюються в таборах району (Запорізький ОЦЗ)
далi »