29 липня 2014
На головну Що нового? Карта порталу Робота в Україні
Веб-сайти РегЦЗ
Пошук
по цьому порталу
по мережі сайтів
Розширений пошук
Логін
Пароль
Увійти  










Головна » Прес-центр » Новини

Додаток 1
 
17.02.2009 версія для друку
Додаток 1

Щодо виплати допомоги по безробіттю звільненим за пунктом 1 статті 36 Кодексу законів про працю України «За згодою сторін»

 

До прийняття Закону України «Про внесення змін до деяких законів України щодо зменшення впливу світової фінансової кризи на сферу зайнятості населення» особам, які звільнилися за згодою сторін, допомога по безробіттю виплачувалася з 8-го дня після реєстрації в центрі зайнятості. Виплата допомоги по безробіттю розпочиналася з 91-го дня для застрахованих осіб, звільнених за власним бажанням без поважних причин.

В умовах значного погіршення фінансово-економічного стану підприємств внаслідок кризи, роботодавці, пристосовуючись до нових умов, оптимізують чисельність працівників та масово їх звільнюють. При цьому переважна більшість роботодавців вдається до порушення трудових прав працівників саме при їх звільненні.

Так, внаслідок загального економічного спаду основною причиною звільнення працівників об'єктивно є скорочення штату або реорганізація через зменшення обсягів виробництва, звуження обсягів продажу тощо. Але, відповідно до чинного трудового законодавства, у такому разі роботодавець має розпочати тривалу процедуру, яка забезпечує захист трудових прав громадян та їхній соціальний захист. Це попередження про майбутнє вивільнення не пізніше, ніж за 2 місяці до вивільнення, самого працівника та державної служби зайнятості, що дає працівнику можливість мати час на пошуки наступної роботи. Крім того, роботодавець повинен запропонувати працівникові, якщо це можливо, іншу роботу на цьому ж підприємстві, а в разі фактичного вивільнення –виплатити працівнику вихідну допомогу в розмірі, не меншому від середнього місячного заробітку.

Щоб уникнути проведення таких заходів і не виплачувати вихідну допомогу, роботодавці практично вводять в оману своїх працівників –називають причиною звільнення скорочення чисельності, а вимагають від працівників написати заяву про звільнення «за згодою сторін».

Проте насправді розірвання трудового договору за згодою сторін не можна вважати втратою роботи з незалежних від застрахованих осіб обставин, оскільки в даному випадку існує волевиявлення особи щодо припинення трудових відносин. Згода особи на таке звільнення не має обставин, які змушують працівника припиняти трудові відносини, як, наприклад, розірвання трудового договору за ініціативою працівника у зв'язку з неможливістю виконувати трудову функцію через стан здоров'я тощо.

Звільнення роботодавцем працівників «за згодою сторін» дуже часто відбувається на другий день після підписання працівником заяви. Тобто роботодавці ставлять працівника «перед фактом», позбавляючи його можливості розпочати пошуки роботи ще до звільнення. Крім того, до прийняття антикризового закону аргументом для працівників щодо переваги звільнення за цією причиною було те, що вони матимуть право на допомогу по безробіттю на таких самих умовах, як і працівники, звільнені за скороченням штату (тобто згідно з пунктом 1 статті 40 Кодексу законів про працю України).

Навіть у кризові 1990-ті роки чисельність працівників, вивільнених за скороченням штату, які реєструвалися у службі зайнятості, складала до 30% загальної чисельності зареєстрованих. А вже у IV кварталі 2008 року таких осіб було лише 2% проти 51,3% звільнених за згодою сторін.

Таким чином, вилучення з переліку причин втрати роботи з незалежних від застрахованої особи обставин припинення трудового договору відповідно до пункту 1 статті 36 КЗпП є своєчасним та забезпечуватиме посилення відповідальності роботодавця за дотриманням трудового законодавства, стимулюватиме роботодавців до забезпечення закріплених у Кодексі законів про працю України гарантій працівникам, які підлягають вивільненню.

Оскільки звільнення за згодою сторін за своєю правовою природою передбачає виявлення працівником свого бажання припинити трудові відносини і є схожим до звільнення за власним бажанням, антикризовим законом забезпечено усунення дискримінації між порядком отримання допомоги по безробіттю особами, звільненими з останнього місця роботи за власним бажанням та за згодою сторін. Цією законодавчою нормою також посилено відповідальність особи за настання у неї страхового випадку (безробіття) внаслідок її умисних дій.

Одним із завдань прийняття антикризового закону було запобігання зловживанням при одержанні допомоги по безробіттю. Проте навіть внесення таких змін не дозволило уникнути всіх зловживань у цій сфері. Так, особи, які звільнилися після набрання чинності антикризовим законом, з метою отримання допомоги по безробіттю з 8-го дня укладають строкові трудові договори, наприклад на 2 робочі дні, і звільняються за п.2. ст. 36 КЗПП України – у зв'язку із закінченням строку дії договору.

Отже, працівники мають право і повинні наполягати, у разі змін в організації виробництва і праці на підприємстві, де вони працюють, на звільненні саме за пунктом 1 статті 40 Кодексу законів про працю України. У разі незаконного звільнення вони можуть захистити свої права в суді.

 

Новини з Веб-сайтів РегЦЗ
29.07.2014
Прес-конференція директора Харківського ОЦЗ
Відбулася прес-конференція директора Харківського ОЦЗ В. Міненка на тему: "Сучасний стан ринку праці. Сприяння у працевлаштуванні громадян, які приїхали з АР Крим, м. Севастополь, Донецької та Луганської областей (Харкiвський ОЦЗ)
далi »
29.07.2014
Нові підходи в роботі обласної служби зайнятості
25 липня Івано-Франківським ОЦЗ проведено семінар-навчання для заступників директорів-начальників відділів надання соціальних послуг, начальників відділів організації працевлаштування населення, взаємодії з роботодавцями (Івано-Франківський ОЦЗ)
далi »
29.07.2014
Легалізація робочих місць та заробітної плати - соціальна захищеність кожного
Питання виплати офіційної, прозорої зарплати сьогодні є дуже актуальним (Одеський ОЦЗ)
далi »
29.07.2014
Зайнятість сільського населення: проблеми та шляхи їх розв'язання
Розв'язання проблем зайнятості населення сільської місцевості є одним із пріоритетних напрямів подолання безробіття на Пустомитівщині (Львiвський ОЦЗ)
далi »
29.07.2014
Небайдужість у роботі забезпечує результат
Заступники директорів - начальники відділів сприяння працевлаштуванню населення міських, міськрайонних та районних ЦЗ у рамках семінару-навчання відвідали сільради Луцького району (Волинський ОЦЗ)
далi »
29.07.2014
З мiнi-ярмарку вакансiй знову на роботу
У приміщенні Кременецького райцентру зайнятості відбувся міні-ярмарок вакансій на замовлення приватного підприємця (Тернопiльський ОЦЗ)
далi »
29.07.2014
Як розпочати свій бізнес
Сьогодні, коли непросто знайти роботу та досягти успіхів, все-таки варто скористатися шансом і створити для самого себе робоче місце - стати підприємцем (Одеський ОЦЗ)
далi »
29.07.2014
Тиждень захисту прав дитини на ринку праці Запорізького краю
Служба зайнятості розпочала проведення тижня захисту прав дитини на ринку праці (Запорiзький ОЦЗ)
далi »
29.07.2014
Екскурсія до Харківського міського центру зайнятості
Фахівці Харківського МЦЗ спільно з представниками Московського районного відділу кримінально-виконавчої інспекції Управління Державної пенітенціарної служби України провели інформаційний захід (Харкiвський ОЦЗ)
далi »
29.07.2014
Виїзні акції Чернiгiвського РЦЗ
25 липня фахівці Чернігівського РЦЗ провели виїзні акції для жителів села Ведильці та селища Михайло-Коцюбинське (Чернiгiвський ОЦЗ)
далi »
29.07.2014
Шукаємо роботу для переселенців
Днями у Герцаївському РЦЗ відбувся профінформаційний семінар за участю безробітних, у числі яких - двоє переселенців з м. Слов'янськ та смт. Успенка Луганської області (Чернiвецький ОЦЗ)
далi »